zaterdag 28 mei 2016

Bad Iburg - Dissen (15K)

Het is net als toen we het Pieterpad wandelden. Hoe verder we op de route komen, des te verder het rijden is. Zaten we bij het begin van de Hermannsweg op ongeveer 200 kilometer; nu zijn we, wat aanrijden betreft, al 50 kilometer verder weg. Dat houdt in dat, als je op hetzelfde tijdstip wilt starten, je telkens eerder van huis moet.
Hotze en Tineke zijn, zoals gebruikelijk, een paar dagen geleden al met de caravan richting het Teutoburgerwald gereden. Foekje, Hein en Jan vertrekken zaterdagochtend om half acht.

In eerste instantie hebben we afgesproken dat onze kampeerders bij het finishpunt op de andere drie zullen wachten, maar omdat Jan een pan met thuis gekookt overheerlijk  eten meebrengt, hebben we toch maar besloten om op de camping af te spreken. Dan kan de krokant gebakken kip eventjes in het koelkastje. Ongeveer een half uur rijden voordat ze de camping bereiken wordt via sms contact gezocht en zodoende staat Hotze ze bij de ingang van de camping op te wachten.

Campingdrukte
Omdat het een grote, zeg maar hele grote, camping is, is een gids onmisbaar. Met pannen, tassen en stoelen wandelen ze de camping op. Het is toch zeker vijf minuten wandelen tot aan het “kipje”. Het is druk op de camping; caravans en tenten staan hutje mutje. Maar er is gelukkig nog wel plaats voor Hein zijn mega-tent. Ondanks de drukte rondom is het er best vertoeven, ware het niet dat er zoveel mieren (Duits: Ameisen /Frysk: Mychhimmels) zijn. Ze lopen zelfs in de caravan! Tineke heeft er al een paar mierenlokdoosjes tegenaan gegooid maar zonder succes. Nou ja, de doosjes lokken wel, er komen er namelijk steeds meer bij.
Hotze heeft de luifel op afwateren staan. Hierdoor is een van de staanders lager dan de andere. Als je dus niet uitkijkt loop je daar met je kop tegenaan. Zowel Hotze, Tinke als Hein weten op een zeker moment niet op tijd hun hoofd te laten zakken. Met als gevolg dat de luifel zo nu en dan heen en weer schudt omdat er iemand met zijn kop tegenaan is gelopen.
Op de camping
En terwijl de koffie wordt genuttigd zet Hein zijn mega-tent in een ‘poep-en-een-scheet’ op. Tineke trakteert op een soort van cake. Het zijn grote stukken maanzaad-cake die er behoorlijk ‘in hangen’. Maanzaad is een papaversoort en heeft sporen van morfine waar je high van kunt raken. Maanzaadcake is dus eigenlijk een soort ‘spacecake’. In de sportwereld is morfine verboden. Als topsporters meer dan 2 gram maanzaad naar binnen werken zijn ze de lul. We stellen op voorhand vast dat het wel eens een hele gezellige dag zou kunnen gaan worden.

Piepende banden
Na de koffie, en zoals gewoonlijk weer te laat, verlaten we de camping en rijden naar de finishplaats. We hoeven daarvoor maar een paar kilometer te rijden. De zwarte Ford rijdt voorop met Hein achter het stuur. We hebben niet een straatnaam voorhanden en terwijl Hein rijdt gebruikt Jan zijn gps als routeplanner. Hein scheurt met de zwarte Focus van het parkeerterrein bij de camping. Maar ook onderweg naar de finishplek rijdt hij bij tijd en wijle met piepende banden weg. Zijn excuus? “Deze auto is anders ingesteld dan die andere”. En nadat rookwolken zijn opgetrokken en na wat onduidelijk heen en weer gerijd weten we het eindpunt van de wandeltocht uiteindelijk te vinden. We parkeren de auto onder een paar bomen in de verwachting dat hij daar straks lekker in de schaduw staat. Als we achterom kijken zien we het stadje Dissen, waar we zojuist doorheen zijn gereden, liggen. Het uitzicht is enorm.
Het uitzicht is enorm
Een half uur later zijn we op de plek waar we twee weken geleden zijn gestopt. Het is rustig op de parkeerplek. Foekje wisselt nog snel even haar spijkerbroek voor een driekwart van lichte stof. Het kon vandaag wel eens warm worden. Hein wandelt vandaag op zijn lichte sportschoenen. Dat is lekker wandelen zolang de keien op het pad niet al te dik en te puntig worden. De zool is een stuk flexibeler dan die van wandelschoenen. Afwachten dus hoe dat gaat .
We waren het spoor even bijster maar gelukkig; daar is het weer
Het spoor bijster
We zijn nog geen 100 meter onderweg als we het pad al bijster zijn. Gelukkig bieden de gps-en van Tineke en Jan uitkomst. Even een stukje terug, rechtsaf en dan omhoog. En als de schrijver dezes schrijft “omhoog”, dan bedoelt hij ook “omhoog”. Pas na ongeveer een kilometer hebben we het hoogste punt (voor alsnog) bereikt. We blijven even staan uitpuffen. Het is warm.

Omdat Jan en Tineke zo nu en dan een fotootje schieten, raken ze achterop. Dan ontdekt Jan dat ze zojuist alweer een afslag hebben gemist. Hij roept de vooruitlopende meute toe, maar er komt geen reactie. Er dan maar achteraan. Als de groep uiteindelijk weer compleet is, is het te ver om weer naar de oorspronkelijke route terug te lopen. Dan maar proberen om met de gps een aansluitend pad te vinden. Dat lukt en na ongeveer 1 kilometer extra te hebben gewandeld zijn we weer op de Hermannsweg aanbeland.

Rechts van ons staat een hut: de ‘Freedenhütte’. Het is eigenlijk nog wat te vroeg op het parcours; we zijn nog maar dik 2 kilometer onderweg, maar er gaan geluiden op dat er een broodje genuttigd moet worden. Op een bij de hut geplaatste picknickbank pakken we uit. Foekje schenkt de koffie uit en doet zichzelf te goed aan een stuk ‘maanzaadcake’, dat ze vanochtend, toen ze het niet allemaal naar binnen kreeg, in een plastic zakje heeft meegenomen.

All-terrain-segway
Tegen het houten gebouwtje staan een fiets en een segway geparkeerd. Wat zou iemand hier met zo’n modern ding in het bos doen. Plotseling verschijnen uit een diepe geul een tweetal mannen waarvan eentje behoorlijk spastisch oogt. Hij stapt op de tweewieler en weg is’t ie. Wonderlijk.
De broodjes gaan er in als koek. Dat is iets vreemd omdat bij sommige de maanzaadjes nog tussen de tanden zitten. Hein slaakt een kreet. “Wat is er aan de hand”. Hij had zich voorgenomen een bepaalde volgorde te hanteren bij het verorberen van zijn zelf gesmeerde boterhammen, maar nu houdt hij zich niet aan zijn voornemens. O Hein, wat erg!!
Foekje heeft haar notitieboekjes meegenomen en is druk bezig om de eigenaardigheden van deze morgen, tot nu toe, te noteren. De schrijver dezes neemt niet al haar aantekeningen over want dan zou het verslag te lijvig worden.
Even wat puntjes opschrijven voor het verslag
Na de koffie steken we weer van wal en steken het bruggetje over dat de geul, waar zojuist de twee Duitsers uit waren gekropen, omspant. Dan rechtsaf en meteen weer iets omhoog. Verderop lopen we aan de bosrand. Tussen de boomstammen door zien we een zonnig en licht heuvelig landschap. Tegen de bosrand aan staan prachtige huizen. Hotze en Jan mijmeren erover om hier een huis te hebben. Ver van het geroezemoes van het vaak drukke Duitsland met een prachtige natuur rondom huis. Maar tja, in dat geval zouden we het Pikmeer moeten missen.
Dit is wel een héle grote bank
We ontdekken een leuke bank. Het is een soort chaise longue, maar dan van hout. Foekje heeft al plaatsgenomen als Tineke er ook bij op wil. Zij wil de ligbank aan de voorkant beklimmen, maar aan die kant is het te hoog zodat ze geholpen moet worden om de bank te bedwingen. Het is een fraai gezicht: twee vrouwen op/in een hele grote bank.

Doorkijkraam
Bij een huis langs de route is een doorkijkraam gemaakt. De wandelaar wordt uitgenodigd om door dit raam te kijken. Wat je dan ziet is een mooi aangelegde en goed onderhouden tuin. Natuurlijk worden er een paar foto’s van gemaakt. De afgelopen kilometer zijn we weer een stukje gedaald, maar als we een haakse bocht naar rechts nemen zien we het pad voor ons weer gestaag omhoog gaan. Het duurt dan ook niet lang voordat we weer op 240 meter hoogte zijn.
Natuurlijk moeten hier foto's van worden gemaakt
 Maar net zo snel als we zijn geklommen dalen we weer. We verlaten het bos. Aan onze linkerzijde zien we, achter hoge bomen verscholen, weer een kalkgroeve. Rechtdoor kijken we over een graanveld heen en zien een klein dorpje liggen. Daar moeten we heen, maar omdat er op dit stukje van het parcours veel foto’s gemaakt worden duurt het even voordat we er arriveren. Het is zonnig weer en lekker warm.
We steken de drukke weg Osnabrück – Hilter over. Hilter is in dit verband juist geschreven. Hitler was iemand anders.

“Waar is jouw rode zakdoek?” vraagt Foekje aan Jan. De grote rode zakdoek die Jan aan zijn rugzak heeft geknoopt hangt er niet meer. Zonder het te merken is hij die tijdens de wandeling verloren.
De route wordt goed aangegeven
Een paar honderd meter verder steken we het spoor over en als we kort daarna rechtsaf slaan zien we onder ons de auto’s op de “33” voorbijgaan. Vanochtend is de zwarte Focus hier nog langsgekomen. Net aan de overkant van het viaduct is op de vangrail een kaboutertje geschilderd.
De weg gaat weer omhoog. We moeten Hein even tot de orde roepen die i.p.v. de route te volgen, rechtdoor bij bewoners het erf op loopt. Aan het einde van het brede pad staat een bankje met een mooi uitzicht over het gebied waar we zojuist doorheen zijn gewandeld. Tineke gaat even zitten. Ze heeft de pijp eigenlijk wel uit. Ze heeft last van haar knieën. We nemen even de tijd om even te recupereren en drinken wat. Het is vandaag behoorlijk warm en dat vreet energie. Het bankje staat in de schaduw, er waait een flauw windje overheen en het uitzicht is mooi. Kortom een heerlijk plekje.
Het is niet zo druk op dit traject Autobahn
Vanaf ons rustpunt hebben we een heerlijk uitzicht over het gebied waar we zojuist doorheen zijn gewandeld
Na een stief kwartiertje gaat het weer verder. Via allerlei leuke paadjes wandelen we langs de toppen van de ‘Hohnangel’ (262m) en de ‘Asberg’ (244m). We zitten dus behoorlijk op hoogte. Voor we ons dat realiseren gaat het alweer bergafwaarts. De Hermannsweg gaat vandaag flink op en neer.

Biertje….???
We komen op een geasfalteerd weggetje en wandelen langs een mooi huis op een nog mooiere locatie. Van hier heb je een prachtig zicht op de bos vrije omgeving. Iets voorbij het huis staat een bankje. Dat bankje is van ons! De tassen worden open geritst en de broodjes en flesjes water komen voor het licht.
De afgelopen wandelingen hebben we gezien dat Duitsers onderweg vaak een (zelf meegebrachte) bier drinken. En daarom heeft Jan vandaag een paar blikjes in zijn rugtas gestoken. Hein draagt er ook twee omdat Jan anders een te zware rugtas zou hebben. Het is de hele dag al behoorlijk warm, dus hopelijk zijn ze nog wel een beetje koel. De blikjes hebben de hele wandeling achterin de rugtassen liggen schudden. Als dat maar goed gaat. Als Hotze zijn blikje opentrekt spuit het bier hem over zijn broek. En omdat geen vermaak groter is dan leedvermaak wordt er luidruchtig om gelachen.  “Ach dat droogt wel weer op”, oppert Hotze nuchter. Tineke en Foekje delen een blikje bier. Ze durven het niet aan om een heel blik op te drinken, immers we zijn er nog niet en de route gaat straks nog stevig omhoog.
BIERTJE?
Vanaf ons bankje hebben we een fantastisch uitzicht over het gebied; bovenop een heuvel staat de radiotoren “Steinegge”. Daar eindigt ongeveer onze wandeling van vandaag. Het lijkt nog ver en hoog.
Enigszins met tegenzin stappen we op.  wandelen verder en groeten een paardje, dat in een weiland langs de weg staat te grazen. Hij weigert het gras dat Foekje hem aanbiedt aan te nemen. Nou, dan niet.

We dalen weer stevig af en we wandelen de ‘Noller Schlucht’ in. Een ‘Schlucht’ (in het Nederlands: kloof) is een door erosie uitgeslepen doorgang in het heuvelachtige landschap. Vaak stroomt er een riviertje doorheen en soms loopt er een weg doorheen (in dit geval van noord naar zuid). Het wandelpad naar beneden en omhoog uit een ‘Schlucht’ is vaak steil. Zo ook nu. De voeten staan weer eens voorin de schoenen.
Het hotel is dicht maar de bloemenpracht is overweldigend
Onderaan gekomen staan een paar huisjes en een hotel. We hebben de indruk dat het hotel ter ziele is. Het gebouw is aan de voorkant grotendeels overwoekerd met blauwe regen. Een prachtig gezicht natuurlijk, maar niet goed voor de klandizie, zullen we maar zeggen. De witte wilde margrieten die voor het hotel groeien steken mooi af bij de rest.

We steken de weg over en vervolgen het pad dat, omdat we aan de andere kant van de kloof zijn aanbeland, weer stevig omhoog gaat. Foekje en Tineke laten zich zo nu en dan graag een stukje door Jan en Hein omhoog duwen. Dat maakt het klimwerk er beslist lichter op.
Bijna missen we een afslag in het zacht groene bos. Daar waar we denken dat we een horizontaal pad rechtdoor kunnen nemen moeten we linksaf, heuvel opwaarts. Jan en Hein duwen daar waar het kan. Hotze is net een ‘oude diesel’. Soms raakt hij iets achterop om even later in een constante snelheid weer aan te sluiten. En hoe zit het dan met onderhoud van deze diesel, horen we de oplettende lezer opperen. Daarin kunnen we kort zijn; geen onderhoud nodig.

En alweer gaat het heuvelopwaarts
We denken weer op hoogte te zijn, maar daarin hebben we ons vergist. We moeten nog even een stukje hoger. Dit deel van het traject loopt over een ‘bergkam’. Aan beide zijden van het pad lopen de heuvels in een hoog percentage naar beneden af. Er wordt gesuggereerd dat je hier in de winter met een sleetje lekker naar beneden kunt glijden, maar dan zullen er, om te voorkomen dat je in spreidstand in aanraking met een boom komt, eerst flink wat bomen gekapt moeten worden.

Nog slechts een paar honderd meter zijn we van de finish van vandaag verwijderd. Maar die laatste meters gaan flink heuvel af. Tineke vindt het op zich niet erg om de dag op deze manier te eindigen, maar ze kijkt nu al op tegen de eerste meters van morgen. Die gaat dan over hetzelfde spoor, maar dan bergop.

Al een poosje horen we luide knallen door het bos echoën. Eerst dachten we dat er iemand nog een voorraadje oud vuurwerk had liggen, maar nu we bij de auto staan weten we beter. De knallen komen van het schietterrein waar we zojuist langs zijn gewandeld. Het terrein is afgezet met een gazen hek, maar dat zal geen kogels tegenhouden. Er is niemand gewond geraakt.

We stappen in en rijden naar Bad Iburg om de startauto op te halen. Zoals gezegd heeft Jan voor vanavond gekookt en eten we op de camping. Omdat het vandaag behoorlijk warm is geweest en we nogal bezweet zijn geraakt besluiten we om ons eerst op te frissen voordat we aan tafel gaan. Foekje en Jan hebben een hotel gereserveerd in Bad Laer; de Brouwers rijden terug naar de camping. Tot straks.

Het hotel waar Jan en Foekje inchecken kent meerdere gebouwen. Het oude hoofdgebouw van het hotel is 200 jaar geleden gebouwd in vakwerkstijl. Erachter is een nieuw gebouw opgetrokken. Foekje en Jan moeten naar de overkant van de straat, waar in een woning nog diverse kamers zijn. Als ze de gordijnen van hun kamer open schuiven, zien ze dat vlak achter het hotel de kerk staat. De deuren zijn op nog geen15 meter verwijderd. Op hetzelfde moment begint de klok te luiden. Een minutenlang “dingdong” klinkt door de openstaande ramen. Ze zijn benieuwd hoe dat op de vroege zondagochtend gaat klinken.

De hotelkamer is van het grotere soort. Luxe en modern ingericht en …….. er is een bubbelbad. Foekje kruipt in bad en als Jan nog op een paar knoppen heeft gedrukt gaan alle registers open. Het water bubbelt, blaast en stroomt dat het een lieve lust is. Zelf de gekleurde lampjes in de badrand branden. Dit is feest. Jan appt naar de campingbewoners dat het wat later wordt: Foekje wil niet uit bad.

Als Foekje en Jan bij de caravan aankomen worden ze door Tineke getrakteerd op een grote bier. Hotze is net teruggekeerd van de douches en Hein gaat nu onderweg. Als de bier door het keelgat naar binnen is gegleden gaat Jan de caravan in om het eten op te zetten. Tineke loopt hem na om nog een paar mieren dood te meppen.
De beestjes lopen overal. Tineke heeft het vermoeden dat ze via de stroomkabel bij de caravan opklimmen en via een gaatje bij het stopcontact naar binnen komen. De stroomdraad wordt daarom over de luifel geleid. Probleem opgelost zou men denken.

Jan heeft thuis een grote pan Indiase groente curry gekookt die in de caravan alleen maar opgewarmd hoeft te worden. De spicy gekruide kip is voorgebakken en ondergaat dezelfde behandeling als de curry. De rijst moet natuurlijk nog wel even worden gekookt, maar dat is een fluitje van een cent. Het duurt niet lang eer het vijftal voor de caravan aan de dis zit.
Foekje en Jan zijn gisterenavond naar een proeverij geweest en daar hebben ze een paar flessen wijn van meegenomen. Eentje ervan wordt bij het eten geserveerd en is een krachtige aanvulling op het maal. Tineke zorgt voor het toetje; een heerlijk yoghurtje in diverse smaken. Als afsluiting van deze copieuze maaltijd gaat een kopje koffie er nog wel in.

Tegen negen uur verlaten Jan en Foekje de camping en rijden terug naar hun hotel. Op de terugweg zien ze het in de verte weerlichten.

Klik voor alle foto's van de Hermannsweg-wandeling op deze LINK.