zaterdag 9 april 2016

Rheine - Bevergern (19 km)

Het is net voor acht uur als de rode Ford Focus de oprit tussen de nummers 7 en 9 afrijdt. Pa en ma halen zoon Hein van huis. Even later vertrekken Jan en Foekje met hun zwarte Focus. We ontmoeten elkaar bij de rotonde aan het begin van het dorp en rijden achter elkaar aan de A32 op, richting Heerenveen, richting Rheine, richting start van de Hermannsweg.

We gaan bij Zwartemeer de grens over. Het is ook in Duitsland nog lekker rustig op de vierbaans weg - der Autobahn. Net voordat we de A31 verruilen voor de A30 doen we een “Parkplatz” aan waar een toilet is gesitueerd. Het parkeerterrein is geel van de narcissen. Tineke heeft er bij vertrek op aangedrongen om, voordat we starten, eerst nog een toilet op te zoeken. We starten straks in de stad Rheine en wie weet wanneer we een geschikte gelegenheid zullen vinden om een plasje te doen. In een bos is dat vaak geen probleem, maar in een grote stad…? Je kunt moeilijk achter een verkeersbord gaan staan wateren.
Koffie op het muurtje Am Markt.
Am Markt
Na ongeveer 200K rijden we het dorpje Bevergern in. Het is de finishplaats van vandaag. Op de markt, die toepasselijk “Am Markt” heet, parkeert Jan zijn auto binnen de belijning van de parkeervakken. Hotze, die iets later het terrein oprijdt, parkeert zijn auto bovenop een lijn en tegen een muurtje. Het valt ons op dat de parkeervakken van verschillende grootte zijn.
Op hetzelfde muurtje alwaar Hotze zojuist zijn auto tegenaan heeft geparkeerd drinken we, als vanouds, Tineke haar lekkere koffie en eten we er een door Foekje gebakken punt citroencake bij. Het is lekker warm op het pleintje. De zon schijnt volop.
De eerste schreden worden gezet. We wandelen langs de rivier de Ems.
Zooooo hoog steeg het water toen.....
Als je maar snel genoeg draait wordt je broek vanzelf nat
De start in Rheine
Nadat sommige bagage is overgeladen laten we de rode Focus achter en rijden we naar de stad Rheine, waar we de auto in een soort van achterafstraatje parkeren.

De eerste meters lopen we langs het snel stromende riviertje de Ems. Dan verlaten we het water en maken een “de-tour” door het centrum. We maken een “slag om de kerk” en lopen dan een kleine marktplaats op waar vandaag echt markt is. Bij een kraam liggen eieren in verschillende maten. Die grote daar, wat zullen de kippen van het leggen van die dingen zere konten krijgen. Gelukkig; het blijken ganzeneieren te zijn.
Een kleine markt in hartje Rheine
Foekje en Tineke loeren in vele etalages, maar de mannen stappen door. Het werkwoord winkelen mag dan met een “W” beginnen, maar dat doet wandelen ook.
De GPS-en leiden ons terug naar het water van de rivier en zodra we op het wandelpad langs de Ems lopen,  zien we, op een lantaarnpaal geplakt, de eerst “H”. Deze “H” zullen we de komende kleine 160K volgen. En al snel komen we er achter dat er veel “H’s” zijn; de route wordt goed aangegeven. Da’s mooi!

Bij een clubgebouw van een plaatselijke roeiclub nemen Tineke en Foekje de gelegenheid te baat om het toilet te gebruiken. Er moet natuurlijk wel eerst even worden gevraagd, maar ‘offensichtlich’ is dat geen bezwaar.
Langs het spoor steken we de rivier over
Via een wandelpad langs het spoor steken we de rivier over. Het is warm. Na nog wat bebouwing schieten we dan eindelijk het bos in, maar als we denken dat we de stad al uit zijn wandelen we weer een buitenwijk van Rheine in. Vlak voor het plaatsnaambord “Rheine” staat een overdekte picknicktafel. Die is voor ons. Een ree, die iets verderop staat te grazen, houdt schijnbaar niet van onze aanwezigheid en draaft het bos in. De thermosfles komt op tafel: koffietijd. Maar ook de zakjes met broodjes komen voor het licht. Wandelen geeft gezonde trek, zullen we maar zeggen.
Als Foekje haar rugzak afdoet, wordt zichtbaar hoe de tas het rugpand van het fleecejasje heeft geteisterd. Tineke stelt voor om er, bij thuiskomst, een stukje stof overheen te naaien zodat het niet tot op de draad zal slijten.

Heerlijk wandelweer
Na een poosje stappen we op en wandelen we andermaal Rheine binnen. Het is nu maar voor korte duur. Na een paar honderd meter verlaten we de verharde weg en de huizen en slaan links af het bos in. Rheine zijn we nu wel kwijt, hopen we. De witte letters “H” op een zwarte ondergrond leiden ons verder de route op. We wandelen op verschillende soorten paden. Zo nu en dan zijn het onverharde ‘Landschaftswegen” die plotseling weer overgaan in smalle kronkelige bospaden.
Het is heerlijk wandelweer. Het zonnetje staat hoog aan het firmament om zo nu en dan door een klein vriendelijk wolkje te worden afgedekt. De temperatuur ligt waarschijnlijk rond de 15 klein nulletje C; een prima wandeltemperatuur.
Mooie smalle bospaden.
Van de grote hoeveelheid regen van de afgelopen dagen is niets te merken
De letter "H" zullen we nog vaak volgen

Het landschap is afwisselend. We wandelen door bossen, maar dan plotseling staan we weer midden in agrarisch gebied. Het is nog vroeg in het jaar. De koeien staan nog op stal en de bouwlanden liggen er nog onbewerkt bij. Slechts op een enkele plek doet koolzaad zijn uiterste best om zich te ontwikkelen; een vage gele kleurzweem hangt boven de velden. De bomen worden langzaamaan groen van kleur. Foekje merkt op dat de natuur ontluikt. Het woord “ontluiken” wordt in de Nederlandse taal bijna niet meer gebezigd. “Gebezigd” ook niet trouwens.
Een goed voorbeeld van 'ontluikende natuur'
Medewandelaars
Zo nu en dan passeren we een mede wandelaar of wandelaarster. Maar op een gegeven moment komt er een grote groep wat oudere wandelaars de hoek om zeilen. Gelet op de oude koppetjes maken we op dat het een ‘ouden van dagen’-wandelgezelschap is. Maar omdat we in tegengestelde richting lopen passeren we elkaar in een flink tempo en is de rust in een poep en een scheet weer teruggekeerd.
Op de meest gekke plaatsen op de route lopen we langs kruisen, Mariabeeldjes of ander soort gedenktekens. Van een aantal ervan worden door Tineke en Jan foto’s gemaakt, maar als je er een paar gehad hebt, verdwijnt het enthousiasme om er weer een foto van te maken al snel.
Op een kruising van wegen nemen we heel kort pauze bij en op een bankje. We zijn zojuist over de Heiner-Heide gewandeld en gaan zo dadelijk de Heiner Strasse oversteken. Hein heeft ons op de bordjes langs de kant gewezen. Er is nu een lid van het wandelgezelschap dat behoorlijk naast zijn schoenen loopt, maar het vertikt om met het bordje op foto te gaan.
Tja, je zult maar "Hein" heten.....
Bij het bankje wordt er op chocolade en plakjes droge worst getrakteerd. We snoepen er graag van. Het uitzicht over de licht glooiende landerijen voor ons is bijzonder mooi. Tineke neemt haar fototoestel en wandelt naar een hegje om daar overheen kijkend een paar kiekjes van de omgeving te maken. Als ze naar de picknicktafel terug wil lopen blijft het koordje van haar fototoestel achter een takje hangen en wordt ze, als ze wegloopt, meteen teruggetrokken. Het is een sierlijk schouwspel haar zo gracieus te zien bewegen. Er wordt hartelijk gelachen. We stappen weer verder.

Na een veldje met geel koolzaad lopen we weer richting een bos. De stammen van de witte berken vormen een harmonieus geheel met de gele bloemen en de blauwe lucht. Hein, Tineke en Jan struinen door het koolzaad om een mooie plek voor een foto uit te zoeken. Hotze en Foekje blijven enigszins verbaasd op het pad achter. Na een paar minuten hervatten we de wandeltocht en lopen dan toch het bos in.
"Kijk, nu zijn we hier...... geloof ik"
Ein Pferd mit einem Auge
Als we op een lang recht pad wandelen horen we dat er van achteren een paard met berijder nadert. De amazone roept ons wat toe, maar we horen niet goed wat ze zegt. Normaal gesproken wordt je gewoon door de combinatie ingehaald, maar nu dus niet. We maken ruimte voor ruiter en paard en Jan vraagt: “Hat das Pferd Angst für uns?” Dat is het niet. Het paard heeft maar 1 oog (ein Auge) en is daardoor wat schrikkerig. Begripvol doen we nog een stapje terug.

We kijken uit naar een bankje om onze thee te drinken. Het is zoals het altijd is; als je even wilt zitten zijn er geen bankjes. Na een paar kilometer arriveren we bij twee banken die perspectivisch iets schuin naar elkaar toe staan. Tijd voor thee.
Oog voor detail
We mogen dan al 10K onderweg zijn, maar de stemming zit er nog goed in. Iedereen heeft genoeg praatjes. Als Foekje iets grappigs zegt, moet Tineke hier zo om lachen dat de thee uit haar kopje over de rand golft. Ze weet met moeite te voorkomen dat ze door de gloeiend hete vloeistof wordt overgoten. Een serieuze zaak zou men zeggen, maar er wordt hartelijk om gelachen, en nu moet ook Hein opletten voor een kleine overstroming.

Verderop komen we langs een boerderij waar de kippetjes over het zandpad lopen. We hopen een eitje te vinden, maar de hennetjes hebben hun legsel waarschijnlijk vanochtend al in een schuur op het erf van de boer achtergelaten. Hebben wij even pech!
Misschien vanwege het prachtige weer en het feit dat we het plaatsje Bevergern naderen wordt het iets drukker met wandelaars en fietsers. Tineke meent vanuit de verte een koets met bespanning te zien naderen, maar als we verder lopen ontdekt ze dat het een muurschildering is.
Vanuit de verte lijkt het net of er een bespannen koets aankomt
Bevergern
Langs een riviertje lopen we het kleine dorpje in. Maar oh man, wat een prachtige binnenkomst. Oude vakwerkhuizen markeren de smalle straatjes. Onze fototoestellen klikken. Jan maakt een foto van een mooi huis met een evenzo mooie tuin. Maar als hij voor een tweede foto aan wil leggen komt er een meneer de voordeur uit en gaat pontificaal voor de deur staan en kijkt met een strenge blik Jan zijn kant op. Die meneer vindt het waarschijnlijk niet leuk dat van zijn prachtige pand prentjes worden gemaakt. Jan kiest eieren voor zijn geld en keert terug naar de wandelgroep.
Op de kerktoren van Bevergern staat het jaartal 1686 vermeld
"Altstadt", daar moeten we zijn
In Bevergern staan mooie oude vakwerkhuizen

Op het plein staat de rode Ford in een heerlijk zonnetje. Dat ‘ie staat te schijnen is een groot woord, want de auto is behoorlijk vies. “Tja”, zegt Tineke: “die tegenliggers ook hé!”
In het midden van het plein staat een gemetselde rondte dat op een grote oude waterput lijkt. Aan de binnenkant zijn bankjes te gemaakt. We besluiten even in de waterput plaats te nemen. Zittend in de zon is het er heerlijk warm. Hotze en Jan stellen dat we zullen opstappen als er een wolk voor de zon komt. Het duurt een hele poos voordat er traag een wolk het zonlicht verbreekt. En dus stappen we op.

Informatieve belijning
De belijning op het plein, daar hebben we op een informatiebord iets over gelezen. Op dit plein heeft vroeger een slot, zeg maar een kasteel, gestaan. De contouren van het gebouw met zijn vier ronde torens, zijn duidelijk aangegeven. De belijning op het plein markeert de vertrekken van het kasteel. Hotze zijn auto staat zodoende half in de keuken en half in de wachtruimte.

In Rheine staat de zwarte auto nog langs de straat. Omdat we voor de nacht een hotel in Bad Bentheim hebben geboekt, rijden we dus die kant op. In Bad Bentheim komen we voorbij aan het imposante kasteel boven op de heuvel. We rijden door het stadje tot onderaan de heuvel waar het hotel staat en waar nog net twee parkeerplekjes vrij zijn.
We checken in gaan meteen naar onze kamers. Op voorstel van Jan en Hotze reserveren we het avondeten in hetzelfde hotel. Na de verfrissende douche komen we samen in de lounge. Hotze vertelt dat ze een hele grote badkamer hebben met een hele kleine douchehoek. Daarom heeft hij een paar keer met zijn “armtakken” tegen het plexiglas van de nauwe ruimte geslagen.
We bestellen een, zoals Tineke dat zo mooi formuleert: donkere witbier. Het duurt niet lang of er zijn er een paar onder ons die rode koontjes krijgen. Komt dat door de zon en het mooie weer of speelt de halve liter witbier hierin een rol? Nee hoor, het komt door het weer…! Ja ja.

Schnitzeltijd
Tegen een uur of acht kunnen we aan tafel. Het dienstertje vraagt of we nog wat willen drinken. Ach, doet u ons nog maar zo’n grote bier. De schnitzels zijn perfect van smaak, maar de porties zijn voor de wandelhongerige Friezen iets te klein. Hotze uit zijn ongenoegen over de kleine porties en moppert. Jan bestelt er nog een portie “Bratkartoffelen” bij. Het bier werkt. Wat zeg je Foekje? Bratpantoffelen?

Uit zijn ooghoeken ziet Jan hoe Hein zijn glas bier naar zich toetrekt. “Wil je daar wel eens afblijven Hein, jij hebt jouw eigen glas.”

Alvorens naar onze kamers te gaan, drinken we in de lounge nog een kop koffie of thee. Hotze treft het; zijn koffie is lauw. We willen elkaars kamers wel eens zien. De kamer van Hotze en Tineke en die van Hein hebben balkons. De kamer van Jan en Foekje heeft dan wel geen balkon, maar het uitzicht vanuit hun vertrek is fenomenaal. Het formaat van de ‘Badezimmer’ is per kamer nogal verschillend. Die van Jan en Foekje is een ‘postzegel’. Ook ontbreekt een föhn, Foekje leent daarom die van Tineke omdat ze de volgende dag haar haar wil wassen.

We wensen elkaar goede nacht en trekken de hotelkamerdeuren achter ons dicht. Het is tien uur.

Klik voor alle foto's van de Hermannsweg-wandeling op deze LINK.