zondag 7 mei 2023

MKP 23 Voorschoten - Den Haag: 20,8 km

Ditmaal gaan we zonder hond en met de trein richting Voorschoten. Famke kijkt ons verbaasd na als we met de auto naar het station rijden. Zij wordt later die ochtend door Ina opgehaald. Om 7.15 uur vertrekt de trein. Het is een voorspoedige reis zonder overstap en met  koffie en koek van Tineke aangenaam te noemen. Klokslag 10.00 uur stappen we in Voorschoten uit de trein en kunnen gelijk aan de wandel.

We komen al gauw op het koninklijke landgoed De Horsten dat bestaat uit de landgoederen Raephorst, Ter Horst en Eikenhorst. Het wandelt er prettig zonder overig verkeer en de uitzichten zijn prachtig. Op een bankje hebben we al snel een eerste koffiestop. Een smal paadje leidt ons tussen de weilanden door richting Raephorst, waar de seringenberg op ons wacht. We treffen het, de paarse seringen staan in volle bloei en via een spiraalvormig pad klimmen we naar boven waar we een prachtig uitzicht hebben. Weer beneden aangekomen laten we het vroegere jachthuis van prins Frederik, ontworpen in gotische Tudorstijl en nu dienstdoend als theehuis, links liggen en lopen het landgoed af.

Langs de rand van Wassenaar gaan we al snel het volgende landgoed op via raadhuis De Pauw waar een viertal honden in de vijver zwemt. Dit landgoed heet Backershagen met ook een prachtig landhuis en in het park een lief 18de eeuw hertenhuisje dat in 1857 is verbouwd tot speelhuisje voor een prinses. We volgen mooie slingerende paden langs vijvers en door bossen,  en kunnen gelukkig fijn schuilen onder de bomen als er een regenbui (in de verte onweer) overkomt. Langs het Wiltzanck lopen we landgoed Rust en Vreugd binnen. We vergapen ons aan de mooie landhuizen en de prachtig aangelegde  parken. Het is een aaneenschakeling van al dit moois.

Op de plek waar we nu een appartementencomplex zien, Château Bleu, stond vroeger een prachtig hotel met blauwe dakpannen, met de naam Roomhuis Boshek. Achter dit hotel lagen een theetuin en tennisbanen. We passeren Huis ten Bosch, het woonhuis van WA en Maxima dat streng wordt bewaakt, en lopen dan het Haagsche Bosch in met zijn grote vijver. Het is druk in het bos met mensen die picknicken of een spelletje Kubb spelen.

Het is bijna niet voor te stellen maar door al dit landschappelijk schoon zijn we ongemerkt midden in Den Haag beland. Omdat we te vroeg zijn voor de trein halen we nog een paar blikjes La Chouffe bier, wat nootjes en een lekkere koek uit de AH en nemen dan eerst een mok koffie bij DE. Tegen vijven sluit dit koffiehuis, waarna we naar het station lopen. De trein is op tijd en we krijgen een plekje bovenin. Omdat we pas in Heerenveen een overstap hebben, hebben we alle tijd om na te praten en te puzzelen en natuurlijk om van het biertje te genieten.

Tegen achten zijn we in Grou en gaan, wegens live muziek bij Bartele, een plate halen bij de Twee Gemeenten in Jirnsum. Een perfecte afsluiting van een prachtige wandeldag. Famke is blij ons weer te zien en daarna volgt een douche en is het lekker slapen.