zaterdag 18 mei 2019

GFP (22) Diele - Weener

Afstand: 15 kilometer
Terrein: Over de dijk en langs scheepswerf Meyer in Papenburg
Weer: Heerlijk wandelweer. Misschien zelfs iets aan de warme kant.

Hein, Foekje, Famke en Jan vertrekken vroeg uit Grou om naar de camping in Duitsland te rijden waar Hotze en Tineke al een paar dagen verblijven en Tineke de koffie bij onze aankomst klaar belooft te hebben. De buren van nummer zeven hebben hun kampement opgeslagen op Freizeitpark Am Emsdeich in Westoverledingen, een tiental kilometers ten zuiden van de Stadt Leer. In de caravan drinken we koffie. Het hondje moet in de auto blijven omdat zij niet op de camping mag. 
Na de koffie zetten we koers richting de plek waar we vandaag onze wandeltocht zullen eindigen. De Ford C-max wordt op een parkeerterreintje naast de spoorlijn Groningen-Leer, nabij het gehucht Grotegaste gestald. De wandelspulletjes worden omgepakt naar de rode Ford. 
Het aanrijden van de start van vandaag is ietsjes lastig. De start is namelijk op de westelijke oever van de Ems, terwijl de finish op de oostkant is. Via Papenburg en Diele wordt de startauto op nagenoeg dezelfde plaats als de laatste keer, langs de Emsdijk geparkeerd.
En we zijn gelukkig weer onderweg
Wat er tijdens de tocht gebeurde
Het eerste deel wandelen we onderaan de dijk richting Papenburg. Na ongeveer 2 kilometer mag Famke niet verder. Er volgt een deel waar honden niet zijn toegestaan. Het is trouwens zo dat honden sowieso niet op de Emsdijk mogen; nergens! En omdat er onderaan de dijk geen weg is moet Famke een stukje omlopen. En omdat ze dat niet alleen kan (ze is hier immers onbekend) loopt Jan met haar mee. 
De wandelclub komt in het dorpje Vellage weer bij elkaar. Voor de dijkwandelaars duurde de separatie 1 kilometer en voor Famke en Jan waren het 2 kilometer. 
Meyer Werft; nu steken we de rivier de Ems over
Meyer Werft
Bij “Halte” steken we via de brug de rivier de Ems over richting de zuidelijkste zeehaven van Duitsland, Papenburg. De stad ligt ver van zee, maar door een open verbinding via de getijderivier de Ems is het toch een zeehaven. Papenburg is bekend van de in 1795 opgerichte “Meyer Werft”, waar immense cruiseschepen worden gebouwd. De gebouwen van de scheepswerf Meyer zijn enorm. De bouw van de schepen vindt plaats in twee overdekte bouwdokken, Halle 5 (307m lang en 60m hoog) en Halle 6 (504m lang en 75m hoog), die tot de grootste ter wereld horen. Een derde grote hal wordt gebruikt voor het snijden van de staalplaten. 

Het formaat van de gebouwde schepen is de afgelopen honderd jaar fors toegenomen. In 1927 werd het schip “Frisia I” gebouwd, groot 504 brt. Het laatst gebouwde schip (2019) was de “Costa Smeralda”, dat met 185.010 brt aanzienlijk zwaarder is. N.B. “brt” is in dit verband de afkorting voor “bruto registerton” en heeft, al doet het anders vermoeden, niets met gewicht maar met inhoud te maken. Eén brt is 100 f3oftewel 2,83 m3
Het slepen van schepen naar open zee heet een “Emsüberfürung”. Dan worden schepen bij hoogwater achterwaarts naar zee gesleept.

Oemgeboeng
Een groot cruiseschip ligt er aan de kade. Er worden verschillende foto’s gemaakt. Bij de sluizen (Dockschleuse), die toegang bieden tot de havenkom van Meyer, drinken we op een bankje (met uitzicht) onze koffie. Het is warm en elk vleugje wind is welkom. Op een gegeven moment vraagt Tineke, wat het woord “oemgeboeng” betekent en wijst op een waarschuwingsbord waarop het woord “Umgebung” te lezen is……….
Wel uitkijken waar je loopt Hein! Er lopen schapen op de dijk en die geven een hoop shit
En verder gaat het langs de Ems. Het wandelt moeilijk op de kruin. Famke blijft tot haar ongenoegen onderaan de dijk. Ongeveer ter hoogte van Mittling drinken we, al zittend in het gras, onze thee. Het is warm en wie wil kan even de oogjes dichtdoen. Aan ons voorbij varen zandzuigers die de rivier, om grote boten te kunnen laten passeren, op diepte houden. 

Een brug die geen brug is
Als we bijna aan het einde van deze etappe zijn, komen we bij de spoorbrug over de Ems; de “Friesenbrücke”. Hoewel spoorbrug?! Eigenlijk is er geen sprake van een spoorbrug. De brug werd in de avond van 3 december 2015 om 18:40 uur geramd door vrachtschip “Ms Emsmoon”, waardoor de brug voor onbepaalde tijd gesloten is voor alle verkeer. Het beweegbare middendeel van de brug is verwijderd. 
Er mist al jaren een stukje brug
We zijn inmiddels vier jaar verder en nog steeds is niet bekend wanneer een nieuwe brug klaar zal zijn. De bouw zou in 2020 kunnen starten zodat de heropening vermoedelijk pas in 2024 is. Het wordt echter betwijfeld of de treinverbinding tussen Groningen en Leer dan is hersteld. Als het tegenzit kan het nog wel tien jaar duren. Maar dat er een nieuwe brug komt staat buiten kijf. Het is de bedoeling dat deze brug, met een lengte van 160 meter, de grootste draaibrug van Europa wordt.
Hier is al jaren geen trein meer gepasseerd
We wijken van de rivierdijk af en wandelen via een mooi fietspaadje naar de auto. 

Schnitzel
Nadat de startauto is gehaald gaat eenieder zijns weegs. De familie Brouwer gaat naar de camping en De Haan cs rijden naar hun gerieflijke hotel “Lange” in de Stadt Leer. 
Als iedereen een verfrissende douche heeft gehad komen de Brouwers ook naar het hotel, alwaar op het heerlijk warme terras een paar lekkere “Weißen” worden genuttigd. Vervolgens schuiven we aan aan het diner waar stevige schnitzels worden geserveerd. Na een copieuze maaltijd keren de campinggangers terug op hun schreden. Foekje en Jan laten Famke nog even uit. 
  
Heb je zin om alle foto’s te bekijken? Klik dan op deze LINK

Vertrek Grou: 07:30 uur
Start wandeltocht: 11:00uur
Finish wandeltocht: 15:40 uur



Geen opmerkingen: