zaterdag 26 augustus 2017

Halle Wfl - Bielefeld (18K)

Allereerst dient te worden verteld dat we vandaag, na een onderbreking van circa anderhalf jaar, de route van de Hermannsweg weer oppakken. Door vakanties en slecht weer tijdens wel geplande weekenden zijn de etappes van de Hermannsweg steeds op de lange baan geschoven, maar we willen de tocht toch echt tot een goed einde brengen. Vandaag wordt daarom de eerste van het viertal resterende etappes.

Voor Jan en Foekje is het vroeg reveille, om 05:00 uur gaat de wekker. Een klein uurtje later wordt Grou verlaten en koers gezet naar Bielefeld. Het is gelukkig niet druk op de weg. Mistflarden liggen over de weilanden; mooi om te rijden. Hotze, Tineke en Hein hoeven iets minder vroeg op te staan. Zij staan al op een camping onder de rook van Bielefeld. We hebben afgesproken dat we elkaar bij de finishplaats van vandaag zullen ontmoeten.
Op de parkeerplaats van Mercure Hotel Bielefeld staan ze om negen uur op de auto uit Fryslân te wachten.  Ter plekke drinken we er Tineke haar lekkere koffie en eten er dunne amandelkoekjes bij. Dan rijden we naar de start in Halle. Om 10.00 uur zijn we weer aan de wandel. Het weer lijkt prima, dus Hermannsweg, here we come!
We zijn nog maar net onderweg; dan is er alweer een zitje
De temperatuur is prima, maar helaas is de luchtvochtigheid wel erg hoog, zeker zo’n 85%. Dat betekent veel zweten. En omdat het een beetje heiig is, is het zicht niet helemaal honderd procent en missen we op sommige plaatsen, waar vergezichten zijn aangegeven, datgene wat ons is voorgespiegeld. De etappe van vandaag bevat veel klimwerk en, helaas voor Tineke, ook veel afdalen. Om Hein te citeren: de stijgingspercentages zijn als de percentages in de sterke drank.
We lopen heel veel door bossen. Op onze weg komen we langs o.a. een standbeeld van Walther von der Vogelweide. (±1170 - ± 1230); een Middeleeuwse minnezanger en dichter. Er zijn veel gedichten van hem overgeleverd, maar er is weinig bekend over zijn leven en muziek. Er zijn van zijn liederen niet veel melodieën in herinnering gebleven, vaak alleen de tekst. Er zijn slechts  drie gedichten waar ook de muziek van bekend is en het ‘Palästinalied’  is daarvan veruit de bekendste.
Mooie wandelpaden
Na ± 5 km hebben we een koffiestop met broodjes.  We vinden een picknickbankje onder een boom. Jammer dat er in de buurt iemand bezig is om bospercelen met jonge aanplant met een lawaaiige bosmaaier van onkruid te ontdoen. Dat verstoort de rust behoorlijk, net als de betrekkelijk vele wandelaars en moutainbikers die vandaag van de route gebruik maken dat doen.
.... met zo nu en dan verre vergezichten
Onderweg zijn er verre vergezichten, maar ook leuke bouwwerken waar men rondom bankjes heeft geplaatst. Op zon- en feestdagen zijn sommige van deze bouwsels open voor de verkoop van hapjes en drankjes. Helaas, wij wandelen nu net op zaterdag. Bovendien; we moeten door!

Op een mooi plekje hebben we een theepauze. Foekje trakteert op blokjes kaas, die gretig aftrek vinden. Tineke gooit per ongeluk haar thee om, maar gelukkig zit er in de theekan van Jan en Foekje nog een klein bakje. Onderweg lopen we langs twee televisietorens; even kijken of er nog wat meer te klimmen valt. De “torenwachter” verkoopt ijsjes. Het is warm en we hebben daar wel zin in. Omdat het buiten iets te warm is snoepen we binnen van het heerlijke frisse ijs. Als we het ijsje op hebben, beklimmen de drie heren de kleine en oudere toren (van de twee). Als ze boven zijn gearriveerd spreekt Hotze de historische woorden: “eenhonderdzeventien”. Hij heeft onderweg het aantal treden geteld, zo blijkt.
De rechter toren is de "oude" toren met 117 treden
Tineke en Foekje blijven beneden wachten waar de beheerder hen enthousiast vertelt van de geschiedenis van de torens en de omgeving. Zo heeft er rond 1900 een prachtig jachtslot gestaan, maar doordat er naar deze hoogte geen water meer kon worden aangevoerd is het gebouw verlaten, vervolgens ingestort en uiteindelijk helemaal verdwenen.

Na deze korte doch evenwel plezante onderbreking zetten we de tocht voort. Vanuit het niets belanden we in een dierenpark: het dierenpark Olderdissen. Op een oppervlakte van 16 hectare verblijven zo’n 450 dieren. We lopen langs beverratten, Oehoe’s, herten,  sneeuwuilen, ezels en veel meer. Het park is duidelijk een gezinsattractie voor inwoners uit Bielefeld want het is er druk met gezinnen met kinderen. Natuurlijk zijn er ook speeltoestellen, kun je er op een terras zitten en rijdt er een treintje dat je van en naar het centrum van de stad brengt. We wandelen het park door en bereiken na een kilometer onze finishauto.
Gelukkig waren er meer ezels.....
In het Mercure Hotel Bielefeld hebben Jan en Foekje hun overnachting geboekt.
Foekje kiest ervoor om niet mee te rijden naar de startauto. Jan rijdt de buren inclusief Hein naar hun auto. Vandaaruit rijden zij naar de camping en Jan gaat terug naar het hotel. Foekje heeft meteen nadat ze heeft ingecheckt het bad vol laten lopen en komt daar pas uit als Jan arriveert. Heerlijk voor de spieren, oppert ze. Ook Jan duikt nog even in bad.
De oude bus stond voor het hotel geparkeerd
We hebben afgesproken op de camping een hapje te eten. Tineke heeft thuis pastasaus gemaakt die Jan vanochtend van de vriezer in de koelbox in de auto heeft gezet. De camping “Auf den Johannisberg” is niet moeilijk te vinden. Hein haalt Jan en Foekje bij de ingang van de camping op. Tineke warmt de meegebrachte saus op en dan eten we voor de caravan ons bordje ‘vlinders’. Helaas beschikt het Kipje niet over diepe borden hetgeen Hotze, maar met name Jan duur komt te staan. Omdat Jan zijn bord schuin houdt loopt de saus van zijn bord. Het voorpand van zijn shirt is ineens van kleur veranderd: rood. Tineke aarzelt niet en haalt het shirt direct door een sopje; Jan in een ontbloot bovenlijf achterlatend. Maar voordat Jan weer naar het hotel terugkeert is het shirt schoon en kan hij het weer aantrekken. Foekje verslikt zich in een paar maiskorrels en beleeft enkele benauwde ogenblikken. Tineke schrikt van Hotze die tot haar verbazing niet uit de caravan komt, maar achter haar staat. Kortom het is weer een hele gezellige en smakelijke maaltijd.

Hotze en Hein lopen met ons mee naar de auto en hopen onderweg een vuilniscontainer te vinden. Helaas, beide mannen komen onverrichterzake met het afvalzakje weer bij het “Kipje” terug. Jan en Foekje nemen in het hotel nog een lekker biertje en drinken die in de lounge op. Ze verwonderen zich over de grote hoeveelheid gasten er aanwezig is.

We kunnen terugkijken op een hele geslaagde wandeldag.

Wil je meer foto's van onze "Hermannsweg" wilt zien klik dan op deze LINK.